Thursday, November 3, 2011

Pengalaman yg Mendewasakan....

Assalamualaikum dan salam Jumaat utk semua...

Hari ni aku pasti semua org happy sebab ari ni adalah ari last pada tiap2 minggu dan hari last bekerja sebelum semua org cuti menyambut hari raya Aidiladha...kan kan....nak2 utk org yang nak bercuti balik kg sambut aidiladha...bestnya kalau ingat nak balik kg kan...tp sygnya raya haji tahun ni kami sekeluarga mmg tak balik kg...kami bukan sj2 tak nak balik kg tau..tp kami nak bawak anak2 berjalan2 smbil merehatkan minda..(cecece ayat tak boleh blah) hahahha....yela kalau nak balik, kena standby barang2 n baju awal2...itu satu hal dah...st hal lg nak travel balik kg selama 8 jam dalam keta gan si kecik..sian dia...baru je balik after pantang...badan dia pun tak kuat sgt lagi...bukan apa...tkt duk dalam aircond semalaman kan esok demam ke...tak ke dapat raya cam tu????biarla kan ...thn ni kami tak buat korban...i.allah ada rezeki thn depan kami akan buat korban sekali gan aqiqah adik...hehehhe

Haaaa...pnjg lak melaluk....nak citernya sal lain..maklumla ari ni ari jumaat..rehat pun panjang....aku je duk sebek dalam opis...nak berjalan2 badan tak sihat....so sedar2 la diri tu..kalau kat umah tak dapat nak rehat..rehatla kat opis time kerajaan bagi masa utk rehatkan diri tu....ini yg sodap membebel dalam blog ni...kahkahkah...aku sebenarnya nak citer sal pengalaman bersalin kali kedua...hehehhe tp dah melaluk ntah mana...biasala memang hobi membebel...tak caya...tanyala encik kimi...kihkihkih...

meh nak citer yer puan2, adik kakok...aku ni peknen kali ni alhamdulilah tetap takde alahan bagai ni...sonang je bawak perut ke hulu ke hilir....cuma di stage yg last2 tu biasala...berat dah melebihi had muatan...jadinya kaki tak dapat nak tampung badan yg besar macam bas ni..hihihi,,,macam2 la penyakit yg dtg...sakit pinggangla..sakit tumit la...sakit segala bagai...nak2 baby masa tu dah trn ke sarang dah...kontraksi tu boleh tahan la..kalau tak silap masa tu aku dah 36 mgu dah...dah la masa tu bulan pose,,,tp alhamdulillah kali ni pose aku tuang 5 hari je..tu pun sebab bersalin beb!!! bangga tak !!! acecece...##perasan tahap gaban nih##

jadinya aku mintakla gan bos cuti awal 2 minggu dari due nak balik kb...bila semua sudah ok...maka berangkatla kami ke kb...selama 1 minggu 4 hari gakla aku duk menahan rasa bosan, sakit n segala bagai nak menanti saat bersalin...sempat lagi tu g merendek gan mama aku...yg paling lucu sehari sebelum bersalin kami sempat g mydin...hahahah...pose tetap pose...jalan tetap jalan...satu lg yg aku tak dapat lupa, sepanjang aku duk kat kampung, semua makanan yg aku nak rasa aku dapat makan masa berbuka....nenek aku cakap, 'bila nak bersalin ni...ayam percik dah rasa...nasi kerabu dah rasa...semua la dapat makan' ..heheh ...so aku cakapla 'laaaa nak wat gane dia tak mooo kuar...due dia kan raya ke-4...biarla...dia nak suh efa raya dulu kot'...so nenek pun diamla...malam 24hb ogos tu..sebelum tido aku duk niat2 la..."kuarla esok baby....tolong tuhan"...last2 aku tertido...tp dalam masa tertido tu...aku dapat rasa perut aku lain macam je..tp aku buat derk jelah ...sebab dah banyak kali aku tertipu gan rasa tu...heheheh....so bila aku bangun pg tu agak2 dalam kul 5pg...aku pun g lah toilet....masa tu rasa macam nak berak2...tp bila duk kat  mangkuk tak berak2 gak...see!! tertipu lagi...bila dah kuar tu aku pun terpikir...kan best kalau kat spender ada tanda darah...hehhehe (boleh tak gitu!!!)..so apalagi...ambikla spender balik n tgk....Subhanallah, mmg ada tanda darah tu...aku pun apa lagi...happy tahap cipanlaa..( yg dulu pun gini....macam nak melompat bila ada tanda)...

Ini tandanya, aku dah tak perlu nak menunggu lg..so aku pun kuarla bilik g bilik mama...cakapla kat dia yg ada tanda darah tu...mama aku cakap yela tu, ready2 la...masa tu semua org bangun nak sahur...aku pun kalut gak...kalut duk tel che hubby...happy jugak sebab hubby MESTI  dan WAJIB akan balik ari tu...aku suh dia balik terus. takyah masuk2 kilang dah ..dgn harapan dia sempat masuk labour room ari tu...so pukul 9 pg aku gan mama pun pergilah ke klinik An-Nur tu...bila da sampai tgk doktor ct takde lg...tgu jela kat dalam tu...sib baik staff dia baik...suh aku rehat dalam bilik terus...masa tu kontraksi baru selang 15minit sekali...pukul 1030 doc dtg n chek jalan...masa tu da bukak 4cm...n dia bg ubat berak utk buang semua benda yg tak sepatutnya kuar okey!!! heheheh....pastu masuk bilik balik..tgu punya tunggu....staf dia tanya "sakit tak?? ' ..aku cakap 'tak pun'...yg lucunya mama aku lak yg beria suh masuk labour..dia takut if sakit pasni boleh terus teran...tp aku taknak...last2 bila mama aku dah buat muka cuak dia...aku pun ikut jela...masa tu tak sakit jugak,,,agak2 dalam kul 1145 aku pun bangunla terkedek2 jalan masuk labour...duk baring atas katil tu..staf tu tolong urutkan pinggang aku...mama aku lak picit2 lengan...hahah lengan pun mama picit!!! masa tu kontraksi dah selang 10 minit sekali...dalam kul 12 macam tu kontraksi semakin awal....5 minit sekali dtg...tp aku cool lg..staf tu tanya sakit tak..aku ckp ok lagi...agaknya dia pelik...betul ke budak ni...pastu dia cakap...'dik betul ke ni...akak nak panggil doc if sakit sgt2 ni'???....aku cakap " takla...ok je ni'...sekali lepas je cakap cam tu...rasa macam ada benda jatuh dalam perut...masa tu tetiba je nak teran....n sakit tu tuhan aje yg tahu....aku pun menjerit...'MAMA, nak teran doh ni,".,,,apalagi..kelam kabut staf tu panggil doc..hahahah...doc ct tu dtg n tgk jalan dah bukak 9cm dah...masa tu doc ct suh aku bukak kangkang....baru je aku nak bukak kangkang,.zzzzzuuuuuuuupppp kuarrrr air ketubannn........

Doc ct suh duk elok2 n cuba cool..sebab masa tu aku dah panik...n sakit yg amat sgt...nak bukak kangkang pun aku tak boleh...sampai doc cakap ' tolongla bukak...sian anak awak nak kuar dah tu....dah nampak kepala da separuh....'...bila aku dgr je doc cakap macam tu...aku pun bukak seluas mgkin kangkang...n masa tu sakit yg amat amat amat amat sgt....tak tahu nak cakap peritnyaaa...masa tu jugaklaaa Mertua perempuan  aku masuk labour room menemani aku.....heheh..bila aku dengar doktor suh teran..aku pun teran sekuat hati smpai kehujung nyawa.. sekali 'slurpppppp' dengan licinnya kuarlaaaa si kecil putera idaman ku seberat 3.2 kg jam 1230 tghari....waaaa lepas kuar tu..rasa legaaaaaaa yg amat...hilang segala sakit..doc puji gak aku...katanya aku pandai teran,,,yela anak dah dua beb!!...Cuma yg sedihnya...PAPA takde menemani...masa tu papa baru ada kat Gua Musang...huhuhhhu sedihkan....anak dua pun papa tak sempat tgk...tp kan kwn2...aku malu yg amat...sebabnya sebelum nak teran tu aku menjerit kuat..aku cakap " ahhh sakittttttnyaaaaa'......hehehehhe ..malu lak kat doctor tu...heheh

Bila dah selamat tu...mama aku pun kuar dari situ...upernya dia g jemput si kakak..puteri kesayangan...dalam 15 minit gitula...mama dtg bersama kakak, dan nenek...masa tu aku masih di lobour room...n si kecil masih dikeringkan dalam bekas haba...kakak kelu tak terkata...tgk je....mgkin dia pelik...sapa lak budak kecik ni...n nape mama baring cam tu....hehheheh....

Itula serba sedikit coretan ttg pengalaman kali kedua bersalin ku.....walaupun ketuban darah...tp aku rasa proses kali ni sgtlaaaaa senang n tak ambik masa yg lama....tp kesakitannya sgt2 tak dapat dilupakan....berbanding gan kali pertama bersalin..tp alhamdulillah, kedua2nya tetap senang..itulah keistimewaan Surah Maryam....alhamdulillah....Allah dengar doa aku....semoga anak2 aku nnt jadi anak yg soleh n solehah....aminnnnn...

wasalam....

No comments:

Post a Comment