Wednesday, November 2, 2011

Lamanya Berpantang Blog....;)

Assalamualaikum kawan2 semua...

Salam 1Malaysia utk member2 blog...lamanya tak menulis blog ni...sejak aku cuti berpantang sejak tulah blog ni terbiar tanpa sebarang coretan..hehehhe maklumlah tuan dia sarat...bila dah bersalin, kesuntukan masa lak...bila dah habis pantang, khusyuk layan karenah anak2 lak...itu yg jadi semak lalang dan bersarang labah2 ni....hehehhe..

Banyak nak citer kat sini...tapi tak tahu nak mula ngan citer apa...rasanya yg awal2 ni aku mula gan life terkini la ek..yg citer2 lain akan dijadikan episod rentetan selepas ini...

1hb Nov 2011, bermulalah sekali lagi kehidupan berkerjayaku seperti dahulu...kalau nak dikira, cuti bersalinku masih belum tamat lagi...sepatutnya kalau nak diikutkan kiraan cuti tu, aku patut masuk opis dalam 21hb Nov 2011 iaitu 90 hari...tapi disebabkan kekangan yg sgt menyedihkan aku terpaksa ambik keputusan masuk opis awal n pendekkan cuti jadi 71 hari je...demi kerjaya...demi nak tolong suami cari rezeki...biarla kekangan tu aku lipat kecik2 n berkubur di satu sudut yg paling hujungggggg sekali dalam hati aku...tak perlulah nak diceritakan dan dipanjangkan isunya....mana yg tahu al-kisahnya kira halal lah...huhu inilah nasib aku...tak pernah aku fikirkan cuti bersalin 90 hari dipendekkan jadi 71 hari...sudah lumrah kehidupan...uhuhuhu

Bila dah ambik keputusan nak masuk opis awal...apa yg paling utama sekali ialah taska baby aku...nasib baik kakak dah ada taska yg elok...taklah aku bimbangkan sgt..cuma sygnya, taska kakak hanya utk kanak2 yg berumur 2thn ke atas sahaja..kalau tak mesti adik pun aku letak kat tempat yg sama...jadi al-kisahnya...terpaksala aku gagahkan diri mencari tadika atau taska utk si kecil ku...banyak taska yang aku jumpa tapi satu pun tak dapat puaskan hati aku...yela, kalau dah taska tu kotor, n bibik pengasuhnya tu warga indon maunya nak letak anak...idoookkk lerrr...bila dah jumpa yg ok sikit...yuran lak mahal...kalau baby sorg dah makan rm350 sebulan...maunya sebulan utk 2anak habis rm600....tak ke rugi...cari punya cari ..sib baik la aku jumpa gak satu...yg ni pun dah kira last pencarian...alhamdulillah Allah hulurkan pertolonganNya utk hambaNya yang daif ni...Taska Sri Kasih ni area taman aku gakla...jalan yg selalu aku lalu bila nak gi keje n balik keje...bila masuk tgk pun...overallnya ok...bersih n boleh buat aku berpuas hati...walaupun ianya hanya rumah perumahan setingkat tapi cara penjagaan baby agak terjaga...yuran utk baby juz rm220...kalau nak letak kakak pun boleh, yuran serendah rm160....so kira2 rm380 je sebulan..tp bila pikir2 utk kakak tu aku tak berapa nak ok sebab kanak2 seusia kakak sgt ramai...dan kualiti aktiviti pun agak kurang berbanding gan taska kakak sekarang,..walaupun yuran rm280 tapi aktivitinya sgt ok...jadi kesimpulannya, kakak n adik terpisah taska...kakak g scholl gan papa...n adik lak g scholl gan mama....adil dan saksama kan,...hehehhehe...

So utk hari pertama berpisah gan adik...huhuh sedih yg amat...lagi sedih bila susu tgh bengkak...org tua2 cakap kalau susu badan kita bengkak maknanya anak tu tgh lapar..huhuhu....bila tingat kat adik aku terus call ckgu tanya...ckgu cakap dia tgh nyusu...ohhh betul upernya...dia ngamuk nak susu n tertido...lagi satu ckgu cakap kene bedung dulu baru dia nak tido....ye ke!!!duk gan aku takde pun dia nak bedung...dia nak tido meniarap je...ntah2 ckgu2 kat sana bedung sebab nak suh budak2 tido lama supaya diaorg tak perlu nak jaga....huhuhuhu....takpelah...aku tak nak pikir sgt....kang kalau dipikir2....nampak gaya ada gak yang resign keje....huhuhuhuh...Itu serba sikit citer sal anak2 aku...skang gamat n meriah suasana rumah...tak pernah sunyi sepi...suara kakak n suara adik sama naik...itu tak suara aku yg membebel-bebel...kahkahkahkah...

Bila dah bergelar kakak pada seorang adik ni...kakak semakin cerdik, semakin berdikari, semakin manja, semakin banyak peel, dan semakin rajin ngasuh adik walaupun mama tak suruh....hehehe...ada je modal dia nak duk dekat adik...nak cayang la..nak pegang tgn adik la..nak tgk telinga adikla...bila dah dekat..adala dia sentuh mata adik...sentuh mulut adik...lagi best kalau dia try angkat adik..macam dia tu umur 12thn nak riba2 adik...eii kakak kakak...dia pun org dukung lagi...si adik lak bila dah masuk 2 bulan ni,dah pandai nak mengagah org....mulut tak lekang gan senyuman....sikit2 sengih....eiii rindu n geramla kat si bulat tu...sekarang makin bulat,..mana tak bulat..susu mama lagi..susu anmum lagi...kuat sgt menyusu cam kakak...sama naik...kalau tiap2 hujung bulan mesti kena beli stok susu....emm anak-anak!! nasib baik kamu semua anak2 mama...buah hati pengarang jantung mama...harta n anugerah paling bernilai dalam hidup mama....semua laa utk kamu...sgt2 cinta pada kamu...

Sejak dah ada anak dua ni...aku memang takleh duk diam...ada je keje yg aku kena buat kat rumah tu..bagus gak kan...itulah senaman utk lagi slim...tak perlu susah2 diet...ada anak 2 pun dah macam ada anak 10...hehehhe...org yg ada anak ramai gane la ek...

Sempena Cuti Aidiladha yg akan tiba ni..kami sekeluarga tak balik kg...kami semua plan g bercuti bawak anak2 makan angin...g dekat2 je...sj privacy gan anak n suami...jalan2 makan angin...ingat kitaorg je yg tak balik kg..sekali semua hotel penuh....apakah org lain pun tak balik kg....hampas kelapa muda betul!!!! hehehhe..

2 jelah citer yg boleh aku coretkan buat masa ni....banyak lagi citer nak story mory...citer sal bersalin ari tu pun tak update lagi...wajah putera kesayangan hamba pun tak upload lagi...yg tu akan di update dari semasa ke semasa yer....oklah salam semuanya....muahhhhhhhhhhh!!!

-wasalam-

No comments:

Post a Comment